Betaal op rekening
Op factuur betalen is mogelijk na positieve kredietcheck. Zakelijke bestellingen op factuur worden tot 16:30u verwerkt, bestellingen na dit tijdstip kunnen mogelijk vertraging oplopen.
Levenslange garantie op huismerk
Op de huismerk artikelen van PrintAbout heeft u 100% garantie, levenslang. Niet tevreden over de producten? Dan zoeken we altijd naar een oplossing zodat u naar tevredenheid verder kunt printen.
Overig

Waarom eieren met Pasen?

Auteur afbeelding Muriël
6 april 2020 - door Muriël

Pasen 2020 staat weer voor de deur. Op 12 en 13 april 2020 is het weer eerste en tweede paasdag. Maar wat vieren we nu eigenlijk met Pasen en waar komen andere tradities vandaan? Bijvoorbeeld: waarom eieren met Pasen? En misschien nog een belangrijkere vraag dit jaar: wat te doen met Pasen? Wij helpen u graag een handje en geven graag antwoord op deze vragen.

Wat vieren we met Pasen?

Om te beginnen is Pasen een Christelijke feestdag. Met Pasen wordt de opstanding van Jezus uit de dood gevierd. Volgens de bijbel werd Jezus in het weekend voor Pasen, op goede vrijdag, door de Romeinen gekruisigd. Op de derde dag na de kruisiging stond hij weer op. In het Christelijke geloof staat dit moment voor de vergeving van de zonde van de mens. Jezus heeft, volgens de bijbel, de zonde van de mens gedragen op het kruis en is hiervoor gestorven. De dood van Jezus aan het kruis en de opstanding geeft in het Christelijke geloof aan dat de dood niet het einde is.

Wanneer is het Pasen?

Zoals hierboven al even is genoemd, valt eerste en tweede paasdag op 12 en 13 april 2020. Maar dit is niet het moment dat Pasen echt start. Pasen start officieel op donderdag 9 april, ook wel witte donderdag genoemd. Hier heeft Jezus, volgens de bijbel, het laatste avondmaal met zijn vrienden. Op Goede Vrijdag (dit jaar op 10 april 2020) wordt Jezus aan het kruis geslagen en overleed hij. De zaterdag daarna wordt Stille Zaterdag genoemd, dit valt in 2020 op 11 april. Hierin denkt men in het Christelijke geloof terug aan de tijd dat Jezus was gestorven en in het graf lag. En met Pasen, 12 en 13 april 2020 wordt zijn opstanding uit de dood gevierd.

Waarom eieren met Pasen?

Nederland kent verschillende tradities rondom Pasen. Waaronder ook het eten en verstoppen van (chocolade) eieren. Maar waarom eieren met Pasen? Met de opstanding van Jezus geloven de Christenen dus dat ze een nieuw leven hebben gekregen waarbij hun oude zonden zijn vergeven en waarin ze vergeving mogen vragen aan God voor zonden die ze nog begaan. Dit nieuwe leven ziet u vooral terug in het ei, een ei staat namelijk ook voor nieuw leven. 

Dit is onderdeel een, daarnaast komt het ei ook nog uit de vastentijd. De vastentijd eindigt met Pasen. Tijdens de vastentijd at niemand eieren. De eieren die men vroeger had, werden dus oud in die tijd en konden niet meer gegeten worden. Deze eieren werden versierd. 

Maar waarom verstoppen we tegenwoordig de eieren dan? Dat is ook iets van vroeger. Eieren staan ook voor vruchtbaarheid. Mensen dachten vroeger dus dat de akker ook vruchtbaarder werd wanneer er eieren in gestopt werden. 

Wat te doen met Pasen?

Nu is dit jaar Pasen een beetje anders dan anders. Er wordt nog altijd hetzelfde gevierd, maar door de corona crisis mag men niet naar de kerk en de kinderen hebben wel vrij, maar ze zijn al elke dag thuis. Daarnaast hebben we de sociale afstand, dus wat kunt u dan doen met Pasen?

Paaseieren verstoppen

Zoals hierboven al even genoemd kunt u paaseieren in de tuin verstoppen voor de kinderen. Zij kunnen die eieren zoeken. Zorgt u wel dat u de verstop plekken die u kiest wel goed opschrijft op papier. Anders komt u in de zomer nog paaseieren tegen. Heeft u nog geen paaseieren in huis? PrintAbout heeft een actie waarbij u chocolade paaseieren krijgt bij een bestelling van € 25,- of meer aan huismerk. 

Eieren versieren

Het versieren van gekookte eieren is ook altijd leuk om te doen. Dit kunt u doen met elk materiaal wat u wilt. Verf wordt veelal gebruikt. Maar ook (gekleurd) papier en kralen kunnen. 

Uitgebreid paasontbijt

Aangezien u en de kinderen deze dag toch alle tijd hebben, is een uitgebreid paasontbijt/paaslunch/paasbrunch ook leuk om te doen. Zo zit u weer eens met het hele gezin aan tafel. De (kleine) kinderen kunnen de eieren versieren en de ouderen de tafel mooi dekken. Zo werkt u samen aan een mooi ontbijt.

Paasknutselen

Ook zijn er verschillende knutselwerkjes die de kinderen kunnen doen. U kunt bijvoorbeeld een paaskleurplaat printen, die uw kinderen in kunnen kleuren. Ook zijn er verschillende bouwplaten waarmee u bijvoorbeeld mandjes vouwt, hazen in elkaar zet of andere knutselwerkjes. 

Genoeg opties dus met Pasen. Heeft u nog cartridges, toners of papier nodig voor Pasen? Bestel deze dan eenvoudig en snel bij PrintAbout en zorg dat u ze nog voor de Pasen in huis heeft. Bestel wel op tijd, het is momenteel erg druk bij de bezorgdiensten waardoor pakketjes soms later geleverd worden.

Gratis paaseitjes bij uw bestelling bij PrintAbout

Bekijk hier onze paasactie
Paasactie